Knyppelresidenset startade i juni 2024 och avslutas maj 2025 i samband med en utställning på Vadstena Slott
28 juni – 7 september. Fyra personer har arbetet i residensform på Vadstena folkhögskola: Ostwald Au-Yeun, Tina Frausin, Kristin Winander och Frida Åström. Under residenstiden erbjöds föreläsningar och workshops som kan bidra till utvecklingsmöjligheter av den traditionella tekniken i ett hantverks- och konstperspektiv
Centrum för Svensk Knyppling i Vadstena anordnar ett residens med tema knyppling under tiden juni 2024 – september 2025 med ekonomiska medel från Statens kulturråd, Region Östergötland och Vadstena folkhögskola. Projektets övergripande syfte är att arbeta med ett konstnärligt och experimentellt utforskande av tekniken knyppling i ett processinriktat projekt i residensform. Resultatet visas på utställningen Spetsar på Slottet sommaren 2025.
Frida Åström, textilkonstnär och glasblåsare från Västerbotten bosatt i Småland.
Under min tid på knyppelresidenset kommer jag att undersöka kombinationen mellan knyppling och glas.
Min textila konst består av sydda skulpturer i kombination med glas, nu är jag intresserad av vad det flytande glaset och tydliga trådarna kan skapa ihop!
Tina Frausin, utbildad glaskonstnär vid Det kunglige Akademi på Bornholm. Arbetar med konstnärliga gestaltningar för offentliga miljöer och finns representerad över hela Sverige. Naturen, landskapet, hantverk och slöjd är en källa till inspiration. Konstverken behöver nödvändigtvis inte vara tillverkade i ett textilt material, utan kan lika gärna låna ett textilt uttryck, som till exempel knypplade stängsel av rostfri ståltråd eller en bro med mönster hämtat från virkade spetsdukar.
Kristin Winander är textil hantverkare och konstnär som arbetat med ex. återbruk, scenkostym, installationer och performances. Under residenset kommer hon arbeta stort och tredimensionellt. Kristin har tre olika teman hon vill utforska i relation till knyppling.
1. Att knyppla med mattrasor och stora tygstycken, för att experimentera med både form, färg och storlek.
2. Att knyppla med metalltråd och i efterhand forma spetsarna, för att utforska möjligheterna till tredimensionella uttryck och former.
3. Att undersöka möjligheterna till ett performance baserat på knypplingstekniken.
Foto: Mikko Paavola
Ostwald Au-Yeung är en vävare ocg formgivare som har studerat ocg verkat i Kanada, Hongkong och Storbritannien. Han är bosatt i Leksand.
Kan teknik och material uttrycka känslor? Kvinnor i Dalarna hade en speciell relation till spets. Hemgjord spets från Dalarna användes i kyrkan och köpt spets från Vadstena till fest. När man knypplade hemma tog man ofta sikte på Vadstenaspetsar. Ändå uttryckte tekniken en annan stämning. Det är denna relation mellan teknik och känslor som jag vill arbeta med. Vadstena och Dalarna var två av Sveriges viktigaste spetsområden och i Dalarna kom båda områdenas spetsar till användning i ens emotionella liv.
Till vänster: DM 12963 kommer från Dalarnas museum och är CC-BY. Foto: Hansa Andersson.
Till höger: LK 206 tillhör Leksands kommun.
Foto: Ostwald Au-Yeung